MUZYKA I PIEŚNI REGIONU SIERADZKIEGO
Region sieradzki leży w zachodniej części województwa łódzkiego. Od północnego-wschodu graniczy z regionem łęczyckim, od południa z ziemią wieluńską, od północy zaś sąsiaduje z Kujawami,
a od zachodu z Wielkopolską. Jego położenie nie pozostało bez wpływu na kształt folkloru
muzycznego - od wieków sąsiednie regiony oddziaływały na siebie przejmując i asymilując wzajemne
właściwości.
Pieśni - repertuar wokalny
Ludowy repertuar muzyczny wyznaczany jest przez dwa cykle: rodzinny i doroczny. Do pierwszej grupy należą pieśni związane z cyklem życia człowieka, towarzyszące mu w najważniejszych
momentach istnienia, od narodzin aż po śmierć - podczas chrztu, wesela, pogrzebu (pieśni religijne).
Pieśni weselne stanowią bez wątpienia grupę najliczniejszą i najbardziej wewnętrznie zróżnicowaną.
Przeznaczone są na poszczególne etapy wesela tj. oczekiwanie pana młodego, ubieranie panny
młodej, błogosławieństwo przed ślubem, pożegnanie panny młodej, przyjazd z kościoła, obiad,
oczepiny itp.
♫ A powstańże ty Marychna ze stoła - Józefa Stupska (ur. 1924 Woźniki i tam zam.) śpiew.
Pieśń weselna śpiewana przy przenosinach panny młodej do domu pana młodego (por. O. Kolberg,
Kaliskie, t. 23, s. 142, przykł. 105).
♫ A wiernie jo Panu Bogu służyła - Stanisława Miśkiewicz (ur. 1922 Dzigorzew, zam. Sieradz) śpiew.
Pieśń weselna śpiewana po oczepinach (por. O. Kolberg, Kaliskie, t. 23, s. 154, przykł. 131).
♫ Turlejze sie wionku lawendowy - Stanisława Miśkiewicz (ur. 1922 Dzigorzew, zam. Sieradz) śpiew.
Pieśń weselna śpiewana za stołem, po obiedzie (por. O. Kolberg, Kaliskie, t. 23, s. 188, przykł. 219).
Pokaźną część repertuaru stanowią "przyśpiewki", czyli pieśni "krótkie" - utwory jednozwrotkowe, które dały początek tanecznym melodiom instrumentalnym - owijokom, polkom. Wiele z nich
wykonywano również podczas wesela, głównie za stołami, naprzemian przez śpiewaka i kapelę.
Układane na poczekaniu teksty przyśpiewek komentowały bieżące momenty wesela, często w sposób
żartobliwy i dosadny.
Dużą grupę repertuaru stanowią pieśni religijne - pogrzebowe i żałobne, które w wielu miejscowościach śpiewane są do dziś podczas nocnego czuwania przy umarłym, przy
wyprowadzaniu, w trakcie pogrzebu i na cmentarzu. Zachowały się zarówno ich teksty (zapisane w
śpiewnikach lub zeszytach), jak również melodie przekazywane metodą pamięciową, z pokolenia na
pokolenie. Zanikanie tradycji wykonywania tych pieśni często związane jest z brakiem "przewodnika" -
osoby odpowiedzialnej za prowadzenie "różańca", dobieranie i rozpoczynanie pieśni i modlitw.
♫ A gdy miły Pan Jezus do nieba wstępował - grupa śpiewaków z Baszkowa (Tadeusz Dobrowolski,
Józef Janczak, Józef Kaczmarek, Stebastian Martelus, Józef Melka). Pieśń pogrzebowa (za umarłym)
Do repertuaru dorocznego należą natomiast pieśni związane z rokiem kalendarzowym, które śpiewane są w określonych porach roku. Są to przede wszystkim pieśni odnoszące się do dwóch
najważniejszych świąt, czyli Wielkanocy i Bożego Narodzenia. Wiele pieśni religijnych śpiewano w
okresie poprzedzającym te święta - pieśni wielkopostne (w Wielkim Tygodniu) czy pieśni adwentowe
(przed Bożym Narodzeniem). Z Wielką Nocą związane były liczne zwyczaje: obwożenie przez grupkę
chłopców po wsi wózka dyngusowego z kogutkiem (zw. "kurasem" - jak odnotował Kolberg),
chodzenie dziewcząt z gaikiem (ozdobioną gałązką świerku symbolizującą wiosnę - "nowe latko") czy
chodzenie z pasyjką (drewnianym krzyżem przystrojonym wstążkami). Oskar Kolberg podaje, że
"dyngownicy" obchodzili dwory i chaty śpiewając z towarzyszeniem skrzypiec lub wioskowej kapeli.
Był to czas składania życzeń gospodarzom "na ten tu Nowy Rok, co nam go Pan Bóg dał". Okres
Wielkanocy stanowił bowiem ważny przełom - początek roku agrarnego. W Sieradzkiem przetrwało
stosunkowo dużo pieśni dotyczących tego okresu (dyngusowych, gaikowych). Spośród pieśni
śpiewanych w okresie Świąt Bożego Narodzenia, zachowały się kolędy i pastorałki śpiewane dawniej
przez kolędników - "wilijorzy". Kolberg podaje informacje o kolędowaniu z gwiazdą i z szopką (czyli
"jasełką"), jak również o kolędowaniu przebierańców z turem, którym towarzyszyła "muzyka złożona ze
skrzypka i basisty".
♫ Gdy Pón Jezu we dźwi puko - Janina Kosatka (ur. 1935 - zm. 2006 Kliczków Mały) śpiew.
Kolęda.
♫ Gdy Śliczna Panna Jezusa zrodziła - Józefa Stupska (ur. 1924 Woźniki i tam zam.) śpiew.
Kolęda.
Oprócz wspomnianych pieśni religijnych, w tym wielkopostnych, wielkanocnych, adwentowych i bożonarodzeniowych, do dziś wykonywane są pieśni maryjne, śpiewane podczas nabożeństw
majowych przy kapliczkach.
W pamięci śpiewaczek starszego pokolenia przetrwały też pieśni "dziadowskie" rozpowszechniane niegdyś przez wędrownych dziadów. Są to zwykle legendy hagiograficzne (o życiu świętych), jak też
opowieści-przestrogi, moralitety.
Wśród pieśni powszechnych, największą grupę stanowią pieśni społeczno-obyczajowe.
♫ Jak jo byde dobro gospodyni - Józefa Stupska (ur. 1924 Woźniki i tam zam.) śpiew.
Pieśń społeczno-obyczajowa (stanowa)
W sposobie wykonywania pieśni charakterystyczne jest tempo rubato (zmiany akcentuacyjne i rytmiczne w ramach taktu lub frazy), umiarkowane tempa i spokojna, wyważona dynamika. Pieśni
śpiewane są z reguły sylabicznie (na jedną sylabę przypada jedna wysokość dźwięku); nieco więcej
melizmatyki występuje w pieśniach religijnych (np. pogrzebowych), które posiadają często swobodne
metra. Niektóre pieśni oparte są na
skalach modalnych¹ (czasami tylko częściowo), a nawet
pentatonicznych²; charakterystyczne jest też mieszanie skal dur-moll.
Muzyka - repertuar instrumentalny
Dla sieradzkiego repertuaru instrumentalnego typowe są melodie o charakterze użytkowym - tanecznym, które obecnie straciły swoje pierwotne przeznaczenie i kontekst. Wielu muzykantów
powróciło do grania po wieloletniej przerwie, lecz ich muzyka zabrzmiała tym razem w aurze
przeglądów i konkursów folklorystycznych.
Sposób gry skrzypków sieradzkich cechuje: tempo rubato, wariantowość (powtarzanie melodii z drobnymi zmianami wariacyjnymi), zdobnictwo (ozdobniki, tryle) i potrącanie smyczkiem sąsiednich
strun (przydźwięki). Zasadnicza melodia wykonywana jest na najwyższych strunach ("a" i "e").
Skrzypkowie grają głównie w pierwszej pozycji. Pod względem melodycznym można zaobserwować
obecność skal modalnych. Sposób gry jest silnie związany z osobowością skrzypków, spośród
których każdy ma inny styl grania (tę samą melodię zagra w odmienny sposób); co jest też związane
ze sposobem funkcjonowania i zapamiętywania melodii ludowych.
♫ Owijok Zalewajka - Józef Tomczyk (ur. 1940 Mroczki Wielkie, zam. Mroczki Małe) skrzypce
♫ Owijok Tyryły Maćku - Józef Piechota (ur. 1933 Wojciechów i tam zam.) skrzypce
♫ Owijok po garbatym Wicku - Józef Janczak (ur. 1925-2004 Baszków) skrzypce
♫ Owijok od Sieradza - Józef Tomczyk (jw.) skrzypce, Stanisław Pryk (ur. 1918 - zm. 2008 Dzigorzew)
bębenek
Występują też chodzone - melodie taneczne trójmiarowe, które można interpretować również jako dwumiar (swoiste nałożenie metrum). Do tańców jednoznacznie dwumiarowych należą zaś polki -
melodie o pierwowzorze wokalnym. W Sieradzkiem występuje ich znacznie więcej niż w sąsiednim
regionie łęczyckim czy łowickim. Jadwiga Sobieska twierdzi, że melodie parzyste w Sieradzkiem
stanowią "oddźwięk" wiwatu - ludowego tańca charakterystycznego dla Wielkopolski.
♫ Chodzony Jak do sobie tompne - Józef Janczak (ur. 1925 - zm. 2005 Baszków) skrzypce
♫ Polka Jak jo ide w pole - Kapela "Dukat" z Mroczek Małych: Józef Tomczyk (ur. 1940 Mroczki
Wielkie, zam. Mroczki Małe) skrzypce, Stanisław Szafirowicz (ur. 1933 Mroczki Małe i tam zam.)
harmonia trzyrzędowa, Zenon Lipiński (ur. 1941 Dąbrowa, zam. Mroczki Małe) bęben ze stalką
♫ Polka Niedziółeczka - Kapela: Józef Tomczyk (jw.) skrzypce, Stanisław Pryk (ur. 1918 - zm. 2008
Dzigorzew) bębenek
Instrumentarium
Spośród ludowych instrumentów muzycznych na obszarze regionu sieradzkiego występują: skrzypce, basy, harmonie trzyrzędowe (24-, 48-, 80- i 120-basowe), bębny jednomembranowe
(jednostronne z pobrzękadłami, zwane "ciachotkami") i dwumembranowe (dwustronne) ze "stalką" (tj.
trianglem zwanym też trójkątem).
Instrumentem szczególnie mocno zakorzenionym w ludowej praktyce muzycznej są skrzypce. Dawny, tradycyjny skład kapeli sieradzkiej to: skrzypce i basy, potem skrzypce i bębenek lub bęben
ze stalką. Ten ostatni zaczął pojawiać się wraz z tendencją powiększania składu kapel.
Prawdopodobnie dawniej istniały w Sieradzkiem również bębny tzw. "sznurowane" (dwumembranowe).
Basy (tzw. "maryna", "basetla") są obecnie instrumentem zanikającym. W Sieradzkiem (jak również w Wieluńskiem) występują basy mniejsze (tzw. "połówki", "basy kaliskie"), w odróżnieniu np. od
regionu rawskiego czy opoczyńskiego, dla którego charakterystyczne są basy większe. Na basach
gra się smyczkiem wyłącznie na pustych strunach (zwykle są to struny "d" i "a", czyli odpowiadają one
środkowym strunom skrzypiec). Basy spełniają dwojaką funkcję: harmoniczną - monotonnego
brzmienia o stałej wysokości (zw. "burdonem") i rytmiczną - wyznaczaną smyczkowaniem (czyli zmianą
kierunku smyczka), którego puls jest analogiczny do rytmu wybijanego na bębenku.
W pierwszych dekadach XX w. zaczęła pojawiać się w kapelach harmonia dwu- i trzyrzędowa, początkowo o małej ilości basów: 8, 12, 24. Harmonie stopniowo rozbudowywano - stawały się coraz
większe i głośniejsze (aż do 120-basowych). Kapele grały wówczas w zestawach 3-osobowych:
skrzypce, harmonia i bęben ze stalką. Używane do dziś harmonie trzyrzędowe pochodzą głównie od
wytwórców z województwa łódzkiego (m.in. Glanowskiego, Łebka, Mikszewskiego, Sobczyka,
Stelmacha), bądź od producentów warszawskich (Boruckiego, Faliszewskiego, Leonardta, Radka,
Sawiejki, Stamirowskiego, Zysińskiego i in.).
Do odrębnej grupy instrumentów i narzędzi dźwiękowych należały terkotki, klekotki i kołatki związane z uroczystościami kościelnymi oraz instrumenty pasterskie fujarki, trąbki, piszczałki itp.,
wykonywane ze świeżego drzewa lub kory, na których grały zwykle dzieci.
Wykonawcy
Folklor muzyczny w interpretacji wielu autentycznych, wybitnych instrumentalistów i śpiewaków z regionu sieradzkiego został w ostatnich latach dość bogato udokumentowany (por. Dyskografia).
Wielu artystów u schyłku życia zostało zarejestrowanych i nagrodzonych na ogólnopolskich
festiwalach (np. w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą). Ocalono tym samym dawny lokalny repertuar,
tradycyjne sposoby wykonawcze, gwarę itp.
Do grona wybitnych skrzypków, ostatniego pokolenia muzyków autentycznych, zaliczyć należy: Józefa Janczaka, Tadeusza Kratę, Józefa Tomczyka, Józefa Piechotę, Mieczysława Urbaniaka.
Wśród śpiewaczek, szczególnie cenny repertuar przekazały: Władysława Langner, Józefa Janicka,
Józefa Stupska, Stanisława Miśkiewicz, Janina Kosatka, Stefania Wiąz.
Obecnie na terenie Sieradzkiego, oprócz solistów skrzypków i śpiewaków indywidualnych, działają zespoły śpiewacze, zespoły obrzędowe, kapele, zespoły pieśni i tańca. Największą grupę
stanowią zespoły śpiewacze, mniejszą - kapele autentyczne i stylizowane. Od lat wyróżnia się Zespół
Obrzędowy z Chojnego, który rekonstruuje zwyczaje i obrzędy w sposób możliwie bliski tradycji, przez
co posiada znaczne walory etnograficzne i etnomuzyczne.
Fotografie
Skrzypkowie sieradzcy:
Józef Janczak Józef Tomczyk
Józef Piechota Mieczysław
Urbaniak
Śpiewaczki sieradzkie:
Władysława Langner Józefa Stupska Stefania Wiąz
Malarstwo Stanisława Korpy
Chodzenie z kurkiem po dyngusie Wesele sieradzkie
Nabożeństwo majowe w Zapuście Józef Janczak (skrzypce)
i Stanisław Pryk (bęben) grają do tańca
Bibliografia
Bielawski, Ludwik; Mioduchowska, Aurelia: Pieśni ludowe z sieradzkiego i łęczyckiego, "Literatura
Ludowa. Sieradzkie. Łęczyckie" 1962, nr 1-2, s. 38-58.
[Transkrypcje 25 pieśni z regionu sieradzkiego i wieluńskiego zarejestrowanych w 1953 r., ze Zbiorów
Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN w Warszawie].
Kolberg, Oskar,
Dzieła wszystkie. Kaliskie, t. 23, (Kraków 1890), reprint: Wrocław-Poznań-Kraków
1964;
Kaliskie i Sieradzkie, t. 46, Wrocław-Poznań-Kraków 1967.
[Najstarsze, XIX wieczne transkrypcje pieśni, zapisy melodii instrumentalnych oraz opisy zwyczajów i
obrzędów, w których pojawia się wiele szczegółów dotyczących tańców, instrumentów, repertuaru itp.].
Sobieska, Jadwiga:
Folklor muzyczny w granicach województwa łódzkiego, "Łódzkie Studia
Etnograficzne" 1960, t. 11, s. 61-73.
[Uwagi dotyczące regionu sieradzkiego na tle regionów sąsiednich, transkrypcje nutowe].
Dyskografia
Jest drabina do nieba. Pieśni nabożne na Wielki Post [m.in. 2 pieśni w wykonaniu śpiewaków z
Baszkowa, nagr. Warszawa 1997],
In Crudo CD 1, oprac. i wybór nagrań Remigiusz Mazur-Hanaj,
Warszawa (Stowarzyszenie Dom Tańca) 1999.
Sieradzkie, seria "Muzyka Źródeł", nr 11, nagrania, wybór i oprac. Anna Borucka-Szotkowska, Anna
Szewczuk-Czech, Warszawa (Polskie Radio, Radiowe Centrum Kultury Ludowej) 1998.
Sieradzkie melodie i pieśni w krzesiwowym przekazie, CD 1 "Mistrzowie", CD 2 "Uczniowie", realizacja
Małgorzata Dziurowicz-Kaszuba, Sieradz (Powiatowy Ośrodek Kultury) 2007.
Sieradzkie melodie i pieśni z nagrań archiwalnych (CD 1), Sieradzkie melodie i pieśni z nagrań
studyjnych (CD 2), realizacja Małgorzata Dziurowicz-Kaszuba, Sieradz (Powiatowy Ośrodek Kultury)
2007.
Tradycje muzyczne Polski Środkowej, CD 1. Opoczyńskie, Rawskie, Łowickie, CD 2. Łęczyckie,
Sieradzkie, Wieluńskie, nagrania, wybór i oprac. Ewa Sławińska-Dahlig, Łódź (Łódzki Dom Kultury)
2007.
Ewa Sławińska-Dahlig, Piotr Dahlig
Przykłady muzyczne i fotografie - Ewa Sławińska-Dahlig. Fot. Władysławy Langner - Piotr Dahlig.
Nagrania pochodzą ze zbiorów Ośrodka Regionalnego Łódzkiego Domu Kultury.
--------------------------------------------------
³ Oberki "śpiewane" - odpowiedniki owijoków - występują w całej środkowej Polsce i mają zróżnicowane nazewnictwo; m.in.: zabłocioki (Łęczyckie), zawijosy, owijosy, zawijoki (Łęczyckie, Opoczyńskie), mazurki (Rawskie, Opoczyńskie), ciągłe, wyciągane (Opoczyńskie), śpiwoki (Rawskie), śpiewki (Opoczyńskie).
Strona główna